با حضور اعضای هیات علمی و در یک کارگاه 5 روزه :

۲۷ دی ۱۳۹۴ | ۱۰:۳۶ کد : ۱۲۷۲ اخبار
تعداد بازدید:۸۹۹
سمینار روش پژوهش و رساله نویسی برگزار شد
 با حضور اعضای هیات علمی و در یک کارگاه 5 روزه :
کارگاه پنج روزه روش پژوهش و  رساله نویسی با عنوان دانش افزایی با حضور اعضای هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات در این واحد دانشگاهی آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر سید جمالدین طبیبی مدیر گروه مدیرت خدمات بهداشتی و درمانی این واحد و مدرس این کارگاه با بیان اینکه پژوهش امری بسیار مهم و ضروری برای همه انسانها بویژه دانشگاهیان و دانشمندان است، گفت: در کشورهای پیشرفته، به فعالیت های پژوهش در مقطع دکتری توجه ویژه ای می شود، به نحوی که هدف اصلی در این مقطع براساس پژوهش نهادینه شده است.
وی ادامه داد: معتقدم مدرسین بخصوص اساتید دانشگاهی باید سه اصل مهم را همواره در نظر داشته باشند، اصل اول تسلط کامل بر آنچه که می خواهند تدریس کنند و تحلیل آن است، اصل دوم برنامه ریزی و اصل سوم روش پژوهش است. 
دکتر طبیبی با بیان اینکه امر پژوهش در ایران با سه مشکل اساسی روبرو است، تصریح کرد: پژوهش در ایران کالایی است که خریدار ندارد زیرا متأسفانه هنوز به سطحی نرسیده ایم که ارزش و بهای پژوهش را درک کنیم، مشکل دوم به عدم صبور بودن برمی گردد ، مسئله پژوهش نیاز به صبر و شکیبایی بسیاری دارد.
وی ادامه داد: مشکل سومی که در امر پژوهش در ایران با آن مواجه هستیم، آموزش پژوهش به جای یاد دادن آن است. بین آموزش و یاد دادن تفاوت وجود دارد، شما هرمیزان هم به فردی آموزش پرواز با هواپیما را بدهید، تا فرد آن را یاد نگیرد نمی تواند پرواز کند.
دکتر طبیبی افزود: سفارش فرد یا سازمان، جلب توجه نکته ای خاص در بررسی متون، وجود مشکل یا معضلی در محیط کار یا زندگی و علایق شخصی چهار دلیلی هستند که فرد یا گروهی را ترغیب به فعالیت پژوهشی می کنند.
وی تحلیل و نقد را دو امر ضروری در پژوهش دانست و اظهار داشت: تحلیل به معنای مطالعه شرایط پیدایش، رشد و نمو، سیر تکامل و ارتباطاتی است که یک پدیده با سایر پدیده ها دارد. ارائه تحلیل درست و صحیح تأثیر بسزایی در نگرش، نگارش و فعالیت پژوهشی دارد.
دکتر طبیبی اضافه کرد: نقد شامل چهار مرحله است؛ مرحله اول شرحی مختصر و در عین حال جامع از پدیده مورد نقد است، برشمردن نقاط قوت و ضعف آن پدیده مراحل سوم و چهارم نقد را شامل می شوند. در نهایت قضاوت در مورد پدیده مرحله چهارم نقد را تشکیل می دهد.
وی ادامه داد: عنوان، بیان مسئله و بررسی متون سه بخش مهم در پژوهش هستند که ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند. براساس این ارتباط برای تدوین فعالیتی پژوهشی ابتدا بصورت آزمایشی عنوانی را تعریف کرده سپس به بررسی متون و بیان مسئله پرداخته می شود و بعد از این دو مرحله به اصلاح عنوان تعریف شده اقدام می شود.
دکتر طبیبی خاطر نشان کرد: منابع اطلاعاتی علمی برای انجام یک پژوهش را از روشهای مختلفی نظیر کتابهای چاپ شده، نشریات علمی، اسناد دولتی ، منابع الکترونیک و ... می توان بدست آورد که سرعت و میزان اطلاعات بدست آمده بسته به علاقه و توجه پژوهشگر دارد.
لازم به ذکر است این کارگاه از 26 الی 30 دی ماه در واحد علوم و تحقیقات برقرار است .