برنامه‌های خدماتی و تولیدی دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات تشریح شد / برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی «دفتر مشاوره و پشتیبانی فعالیت‌های کشاورزی» و «مدرسه سبز» در واحد علوم و تحقیقات

۱۲ خرداد ۱۳۹۷ | ۰۸:۱۰ کد : ۹۷۹۳ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۲۸۶
برنامه‌های خدماتی و تولیدی دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات تشریح شد / برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی «دفتر مشاوره و پشتیبانی فعالیت‌های کشاورزی» و «مدرسه سبز» در واحد علوم و تحقیقات

رئیس دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات با تشریح برنامه‌های این دانشکده در راستای ارائه خدمات، از راه‌اندازی دفاتر «مشاوره و پشتیبانی فعالیت‌های کشاورزی» و «آمار، تحلیل و انفورماتیک» و تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع و همکار استاندارد در واحد علوم و تحقیقات خبر داد.

دکتر امیر محمدی‌نژاد در گفت‌وگو با روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، به تشریح برنامه‌های دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات در راستای ارائه خدمات به جامعه و صنعت پرداخت و گفت: این دانشکده طرح‌ها و خدمات خود را در دو بعد خدماتی و تولیدی ارائه خواهد کرد.

وی افزود: در بعد خدماتی می‌توان به انعقاد طرح‌های مطالعاتی برون دانشگاهی توسط اساتید با سازمان‌ها، نهادها و...، برگزاری دوره‌های آموزشی تحت عنوان تابستان باز ( Open summer ) برای دانشجویان و عموم مردم، تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع و همکار استاندارد، دفتر مشاوره و پشتیبانی فعالیت‌های کشاورزی، دفتر آمار، تحلیل و انفورماتیک، مدرسه سبز، اجرای پروژه نگهداری و توسعه ارتفاعات جنگلی و فضاهای سبز داخل واحد و ... اشاره کرد.

دکتر محمدی‌نژاد با اشاره به ظرفیت‌های علمی و تخصصی اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات، ادامه داد: ارگان‌ها و سازمان‌های گوناگونی در کشور به فعالیت کشاورزی مشغول هستند که در حوزه نیروی متخصص کشاورزی، در مضیقه قرار دارند. دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات با راه‌اندازی دفتر مشاوره و پشتیبانی می‌تواند با ارائه خدمات تخصصی پاسخگوی نیاز اینگونه مراکز و سازمان‌ها باشد.

وی اضافه کرد: اصلاح و بهبود فرآیندها و افزایش بهره‌وری و کارایی بالا در حوزه کشاورزی خدماتی است که این دفتر مشاوره و پشتیبانی می‌تواند ارائه دهد.

دکتر محمدی‌نژاد از راه‌اندازی دفتر آمار، تحلیل و انفورماتیک به عنوان دیگر طرح خدماتی مدنظر دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات نام برد و افزود: امروزه تجزیه و تحلیل داده‌ها در رشد و توسعه شرکت‌ها، سازمان‌ها و. نقش بسزایی دارد. با توجه به اینکه تعداد افراد مسلط در این زمینه، معدود است. واحد علوم و تحقیقات که از اساتید مجربی بهره می‌برد، می‌تواند خدمات گوناگونی را در حوزه‌های آمار و تجزیه و تحلیل داده‌ها ارائه دهد.

وی با اشاره به اهمیت حفاظت از محیط‌زیست و آموزش‌های مرتبط با این حوزه به کودکان و نوجوانان، گفت: مدارس سبز از جمله راهکارهای آموزش حفاظت و نگهداری از محیط زیست به کودکان است. واحد علوم و تحقیقات با توجه به امکانات نرم افزای و سخت افزاری مرتبط با محیط زیست، می‌تواند با ایجاد مدرسه سبز در امر آموزش به کودکان گام‌های مؤثری بردارد.

دکتر محمدی‌نژاد افزود: توسعه، حفظ و نگهداری فضای سبز داخل واحد علوم در کنار نگهداری فضای سبز ارتفاعات جنگلی و تحقیقات نیز از جمله زمینه‌هایی است که دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی این واحد دانشگاهی می‌تواند در آن فعالیت مثمرثمری داشته باشد. در حال حاضر پروژه نگهداری و توسعه فضای سبز ارتفاعات جنگلی واحد به این دانشکده سپرده شده است.

وی با اشاره به برنامه مدون دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی برای فعالیت‌های تولیدی، تصریح کرد: راه‌اندازی گلخانه یکی از برنامه‌های این دانشکده است. با راه‌اندازی این گلخانه می‌توان علاوه بر تأمین گل، گیاه، درختچه مورد نیاز برای واحد علوم و تحقیقات، نیاز سایر واحدهای دانشگاه آزاد استان تهران و البرز به این محصولات را تأمین کرده تا علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، کسب درامد نیز صورت پذیرد.

رئیس دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به امکان پرورش ماهی قزل‌آلا در مرکز تحقیقات سربندان این واحد دانشگاهی، افزود: علاوه بر پروش قزل‌آلا، پرورش زنبور عسل با حدود صد کندو، تولید سموم دارویی با پرورش حشراتی نظیر رتیل، عقرب و عنکبوت، تولید آلوئه‌ورا و تولید گیاهان دارویی و راه‌اندازی آکادمی آموزش سوارکاری با همکاری فدارسیون مربوطه در واحد علوم و تحقیقات، نیز از دیگر برنامه‌های این دانشکده در راستای فعالیت‌های تولیدی است.

وی با اشاره به برنامه این دانشکده برای راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع و همکار استاندارد، گفت: در حال حاضر واحد علوم و تحقیقات آزمایشگاه‌های گوناگونی را در اختیار دارد که دانشجو و پژوهش محور هستند. به عبارت دیگر با این هدف طراحی شده و در راستای آموزش و پژوهش فعالیت می‌کنند. این در حالی است که آزمایشگاه مرجع و یا همکار استاندارد شرایط ویژه‌ای دارد. کالیبره بودن و رعایت استانداردهای مدنظر از جمله مسائلی است که باید در ایجاد آن‌ها رعایت شود و این امر با آموزش و پژوهش محور بودن آزمایشگاه‌ها مغایرت دارد.

دکتر محمدی‌نژاد، وجود بازار را از نکات حائز اهمیت در راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع و استاندارد عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بالغ بر ۳۵۰ آزمایشگاه مرجع و همکار استاندارد در کشور فعال هستند که برخی از آن‌ها به لحاظ اقتصادی به صرفه نیستند. بنابراین باید در راه‌اندازی آزمایشگاه‌های جدید به صرفه اقتصادی آن‌ها نیز توجه شود.


( ۸ )